Medovnikárka z Trenčína dobyla svet

Dohodol som si telefonicky stretnutie zo ženou, o ktorej som sa dozvedel sprostredkovane. Nakoľko jej výrobky vnímam len ako sladkosť, ktorú mám rád. Na vianočných trhoch ich nájdete veľké množstvo, ale môžem povedať, že také, aké vám chcem predstaviť som nikde nevidel. Proste som sa zoznámil so ženou s dobrým srdcom. Prijal som jej pozvanie a dobre som sa cítil v obklopení jej výrobkov. Za to jej úprimne ďakujem, lebo to čo dokáže je výnimočné. Tu je prvá časť rozhovoru, ktorý pre vás poskytla pani Mária Murárikova.

Ako dlho sa venujete tejto mimoriadne zaujímavej práci?

Obdobie mojich začiatkov bolo pred 33 rokmi. Začínala som jednoduchým plošným pečením medovníkov. Postupne som techniky zdokonaľovala a v dnešnej dobe sa prevažne venujem 3D kompozícii.

Stal sa tento koníček Vašim povolaním?

Ako všetky začiatky aj moje prvé pečenie medovníkov bolo pre moju rodinu, blízkych priateľov a známych. Postupom času ma požiadali, či by som to nemohla ukázať aj ďalej, mimo spomínaného okruhu ľudí, na rôzne súťaže a výstavy.

foto: Peter Peťovský – Betlehem z medovníka – výrobok pani Murárikovej

a tak to začalo…

Prvá krát som ukázala verejnosti svoje medovníky v Čechách. Bolo to v roku 2007 v meste Hradec Králové.

Skočili ste do „jamy levovej“, keď ste začali v krajine s bohatou tradíciou pečenia medovníkov?

Presne tak. Išla som tam s malou dušičkou, ako príjmu moje dielo. Veď konkurovať svetoznámemu pardubickému perníku, bola z mojej strany poriadna odvaha a trúfalosť. …a čuduj sa svete na mojej prvej zahraničnej súťaži som získala zlatú medailu v mojej kategórii. Navyše som získala aj zvláštnu cenu – absolútny víťaz kategórie, t.j. získala som najvyšší počet bodov za dielko, ktoré bolo malé rozsahom, ale väčšie obsahom. Názov diela bol „Svadobný dar“ a vytvorila som svadobné hodiny, ktoré boli vyšperkované mojou bielo zdobenou ornamentikou na hnedom podklade. Ani z odstupom času neviem, či porotu zaujalo prevedenie, alebo samotná téma.

Váš vstup do sveta bol impozantný…

Organizátor v spomínanom meste Hradec Králové ma oslovil, a ponúkol mi pomoc pri vstupe na svetové súťaže. Myslím že ocenil nielen prevedenie, čistotu prejavu, ale hlavne tému, ktorá je pri vytváraní a pečení na takéto podujatia veľmi dôležitá. Diela z medovníkov musia mať svoju myšlienku a dušu. Asi to v mojej prezentácii našiel.

A tak sa Vám otvorili dvere do sveta?

Nikdy predtým som sa žiadnych súťaží, tobôž svetových nezúčastňovala. Hľadala so postupne informácie, ako sa prihlásiť, kto to organizuje, kde sa konajú atď.

A čo ste zistili?

Zistila som, že takýchto súťaží sa zúčastňujú len profesionáli. Základné kategórie sú „cukrárina a kuchárčina“. Potom sú od týchto kategórií odvodené vedľajšie kategórie. Moja „parketa“ je cukrárska artistika.

Môžete to našim čitateľom priblížiť o čo ide?

Cukrárska artistika je kategória, kde sa z praobyčajných surovín ako je cukor, med, vajcia, maslo, šľahačka, dokážu urobiť umelecké diela. To znamená že to nie je len o chuti, ale predovšetkým o umení resp. o umeleckom cítení.

Ako dlho Vám trvalo, kým ste si „vycibrili“ svoj štýl?

Musela som veľa študovať a hlavne zisťovať, ako to na medzinárodných podujatiach chodí. Čas bol môj najväčší súper. Teoreticky som vedela o čom to je, ale chýbala mi prax. Spomínaná súťaž „GASTRO HRADEC“ v Čechách bola v apríli. Ďalšie podujatie svetový pohár „Culinary World Cup Luxembourg“ sa konalo v októbri v Luxembursku.

To musel byť poriadny adrenalín?

Na internete som si našla a vyplnila prihlášku. Zaplatila som všetky poplatky, aby som sa tam dostala. Organizátor prihlášku potvrdil a poslal mi kritéria súťaže. Nakoľko sa jednalo o súťaž gastro, tak všetko muselo byť vyrobené z jedlých surovín. To znamená, že všetko sa musí dať zjesť. Nesmú byť použité žiadne umelé dekorácie, predmety, podporné materiály /drevo, sklo, železo, nite, drôty…/.

Výsledné dielo má aj trvácnosť?

Medovník je trvanlivé pečivo, to znamená keď uschne, tak má svoju stabilitu. Keď sa dobré zlepí, tak aj statika rôznych kompozícií je dostatočne pevná a dá sa aj dobre prenášať. Musela som všetko dokonale vymyslieť , aby som napečené medovníky vedela nepoškodené premiestniť do Luxemburska, vyzdobiť ich a zlepiť tak, aby to vydržalo. Dlho som vyberala tému.

Čo to bolo za tému?

Inšpirovala som sa keramikou a ornamentikou, ktorá je pre keramiku typická. Téma ktorú som v Luxembursku predstavila mala názov „AQUA VITAE“ – „Živá voda“. Pretransformovala som ľudovú ornamentiku a folklór tzv. pečením na okrúhlych formách. Začala som robiť nádoby. Nádoba symbolizovala nástroj na premiestňovanie tejto životodarnej tekutiny z prameňa, ktorý symbolizovala 70 cm vysoká „kamenná studňa s rumpálom“, s dreveným vedrom a reťazou, pomocou ktorej sa ťahá voda a prelieva do džbánov. Tie som urobila v rôznych veľkostiach, a s rôznou ornamentikou z celého Slovenska.

Ako to dopadlo?

Bola som v obrovskom strese a napätí. Súťaže sa zúčastnilo 35 krajín z celého sveta. Ja som absolvovala svoju premiéru. Netrúfala som si odhadnúť, ako to skončí. Bolo to veľké vypätie. Ráno o piatej sme museli svoje diela nainštalovať a večer to prísť rozobrať. Keď počas vyhlasovania výsledkov povedali moje meno, tak som od úžasu nedokázala spraviť ani krok. Bola som neopísateľne šťastná. Tu sa upevnilo moje vedomie, že prácu ktorú robím, vedia vo svete oceniť. Bola to výzva…

Získala som striebornú medailu.

koniec 1. časti 

Spracoval:

Peter Peťovský

Peter Peťovský

0908 727 395

trencianskyterajsok@petovky.com

 

Fotogaléria:

 

 

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone