Stretol som sa s prezidentom…

Motocykel je dvojkolesový bezkoľajový dopravný prostriedok poháňaný motorom na dopravu jednej alebo dvoch za sebou sediacich osôb s motorom s obsahom viac ako 50 cm³. Kolesá sú umiestnené za sebou a pohonná jednotka (motor a prevodovka) najčastejšie medzi nimi. Vodič sedí na motocykli obkročmo a smer určuje riadidlami. Existujú aj kombinácie motocyklov a skútrov, ktoré majú spravidla vpredu dve kolesá a zadné koleso zvojené, alebo majú vpredu jedno koleso a vzadu dve alebo inú kombináciu. Tak vzniknú aj štvorstopové vozidlá… toľko z teórie.

Stretnúť sa s prezidentom je vždy mimoriadná udalosť. Já som mu dokonca tykal a vychutnal som si ju. Vy si môžete prečítať jeho „spoveď“.

Ako si začínal Tvoju motorkársku kariéru?

Tak ako každý malý chalan, priťahovali ma motorky a autá. Chvála Bohu si pamätám „zlaté časy“, keď sa v meste jazdili preteky na motocykloch „Štít mesta Trenčína“, automobilové preteky „Rallye Laugaricio“. Navštevoval som podujatia „Pezinská Baba“, či preteky na Jankovom Vŕšku, Čertovej peci…

foto: archív Miro Appelt – vzácna momentka pri motorke známeho pretekára Petra Baláža

Kedy si „osedlal“ prvý krát motorku?

Nooo…(smiech) bolo to v období, keď som ešte nemal „vodičák“. Bola to klasická motorka Java -Pionier, ktorú dnešná mládež môže vidieť už len v múzeu. Patrila dedovi. Upravil som ju tak, že som z nej otrhal blatníky a odmontoval výfuk. Potom ma na tom chytili „žandári“ a bolo po motorkárovi. Túžba mi ale zostala.

foto: archív Miro Appelt – Pionier JAVA Miro (vzadu) so svojim bratrancom Norbertom Hajasom (vpredu)

Takže?

Do revolúcie v roku 1989 som pracoval v Novom Meste nad Váhom. Potom sa otvorili možnosti a začal som podnikať. Po 10 rokoch keď už bola rodina zastabilizovaná, som si mohol splniť vysnívaný sen. Kúpil som si v štyridsiatich rokoch hračku, svoju prvú veľkú motorku.

Aká to bola značka?

Yamaha XV Virago 535. Bol som veľmi hrdý. Bol to klasický „čoprík“, jeden z posledných klasických. Vlastnil som ju asi 3 roky. Vtedy som ju kúpil za 120.000 slovenských korún. Dnes sa už na to pozerám, ako na bicykel. Neskôr som ju predal a kúpil som si Yamaha XV Virago 1100. Prešla rôznymi úpravami. Mam ju dodnes. V roku 2012 som si splnil druhý sen, vlastniť trojkolku. Kúpená bola v Nemecku. Má motor VW „chrobák“ 1.6, obsah 1600 cm3, rok výroby 1997. Samozrejme že prešla dizajnovou úpravou. Verím, že to už na nej „dobačujem“.

foto: Peter Peťovský – Miro Appelt prezident „Black Kings Slovakia“

Ako vznikal klub?

Partia motorkárov sme sa stretávali a jazdili od roku 2000. Návrh založiť klub padol na chate Inovec. V novembri v roku 2002 vznikol klub s názvom „BLACK KINGS SLOVAKIA“, kde zastávam funkciu prezidenta. Mal desať členov. Pracujeme ako občianske združenie. Teraz nás je 17 aj s tromi čakateľmi.

Aká je podmienka stať sa členom klubu? Čo to znamená čakatelia?

Základná podmienka je vlastniť motorku. Potom musíš s nami jazdiť len tak voľne, aby si mohol vlastniť tzv. „farby čakačky“. Sú to tie nášivky vzadu na bundách. Prijatý člen ich má aj so znakom, v našom prípade orla, a čakateľ má len názov klubu bez znaku. Farby sú posvätné, neprenosné a čakacia doba v našom klube je 2 roky. Za mimoriadny prínos pre klub môžeš byť prijatí po roku. Členovia klubu odhlasujú prijatie, alebo neprijatie nového člena. Farby si musí nový člen zaslúžiť. Nie sme záhradkári, ani nič podobné.

 Aký je život motorkára? Je to záľuba, poslanie, alebo životný štýl?

Slovo životný štýl nemám moc v láske. Štýl hrať sa na motorkára nie je môj štýl. Skôr sa hrám na „svojom piesočku“. Tento piesok mám rád a ten si chránim a budem chrániť. Mojim prvoradým krédom motorkára je slušnosť!

Ako funguje zraz motorkárov? O čom to vlastne je?

Na Slovensku je asi 30 klubov, ale takých „čo za niečo stoja“ je asi 10. Vždy na konci roka sa robí plán stretnutí pre budúci rok, aby si jednotlivé kluby na Slovensku nekrížili termíny. Samotný zraz je vlastne o stretnutí členov jednotlivých klubov. Organizujú sa obyčajne na 3 dni. Sú to dni plné zábavy, rockovej muziky a uzatvárania nových priateľstiev. Náš klub absolvoval všetky významné zrazy nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.

A čo zraz v Trenčíne?

Náš zraz „MOTO-ROCK NIGHT BLACK KINGS PARTY“, má svoje miesto v motorkárskom kalendári. Máme za sebou zorganizovaných 11 ročníkov. Program je výlučne postavený na revival rockových kapelách. Boli sme aj na zrazoch „komerčných“, z ktorých mi bolo zle. Chýbala tam už len dychovka a Helenka Vondráčková… (smiech). U nás nebude ani Helenka, ani Vondráčková. Bude len a len rocková muzika. Na jeseň v roku 2013 sme organizovali 3. MOTOBÁL, kde sa nás stretla viac ako stovka kamarátov. Bolo to na Kubrici a hrali nám tam dve kapely.

a čo Amerika a ROUTE 66…?

Poznám ľudí, ktorí ju absolvovali, ale nám to z finančného hľadiska nehrozí. Absolvovali sme „Slovenskú Route 66“.

…motorky, rocková muzika a pekné ženy…

…(smiech). Ženy motorkárky majú účasť na zrazoch bez poplatkov. No a pekné sú! U nás v klube ženu motorkárku nemáme, ale máme ženy a priateľky členov klubu. Najstarší člen klubu má 60 a najmladší člen 28 rokov. „Gro“ tvoríme my päťdesiatnici takí „strejcové“, ktorí už majú „hovadinky“ za sebou.

Robíte aj charitatívne podujatia?

Áno. Navštevujeme domovy, ústavy, nemocnice, chodíme po školách a všade pokiaľ nám to počasie dovolí vozíme deti, aby sme im urobili radosť! Ľudia si myslia že duša motorkára je z kameňa. My sme dôkazom toho, že to nie je pravda. Máme cit ,srdce a chuť robiť radosť druhým. Všade kde nás vidia ľudia na akciách, je to naša osobná aktivita. Usporiadateľ nám ponúkne pivo a guláš a my sme spokojní. Nás samotných napĺňa radosťou, rozdávať radosť.

Keby boli všetci terajší a budúci prezidenti takí, aký je ten motorkársky prezident, tak by bol svet určite oveľa krajší a lepší. Ďakujem „pán prezident“ za príjemné stretnutie!

Spracoval

Peter Peťovský
0908-727-395
trencianskyterajsok@petovsky.com

 

Fotogaléria