Archívy kategórií: HISTÓRIA

Pohľad na trenčianske hlavné námestie okolo r. 1895 z dolnej (čiže tureckej) mestskej brány (veže)

Pohľad na trenčianske hlavné námestie okolo r. 1895 z dolnej (čiže tureckej) mestskej brány (veže)Táto podoba námestia aj hradu trvala dosť dlho. Námestie je ešte bez elektriny aj bez kanalizácie, dobre vidieť už predtým spomínané kanalizačné jarky.Hradná delová bašta už nemá strechu, ktorú vidieť na starých záberoch okolo r. azda 1892; nevedno, ako o ňu prišla. Pod hradnou delovou baštou, za poschodovým veľkým župným domom sú vrcholky vysokých stromov na mieste

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Železničná stanica Trenčín – predmestie okolo r. 1903

Stanica je na „bánovskej“ trati Trenčín – Topoľčany, postavenej v r. 1901. Stanicu vidíme v prvotnom stave. Na prízemí boli služobné miestnosti a čakáreň na poschodí býval obsluhujúci železničný zamestnanec. Trenčiansky hrad v pozadí potvrdzuje umiestnenie, lebo takýchto žel. staníc jednotného vzhľadu sa postavilo viacero na rôznych miestach. Za stanicou boli piaristické záhrady, na

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Južný roh trenčianskeho hlavného námestia, okolo r. 1900

Južný roh trenčianskeho hlavného námestia, okolo r. 1900Vľavo za stromami je rožný (pôvodne Széchényiho) dom, v ktorom v tej dobe bola (okrem iného) Sternova mestská kaviareň – ešte vidno kúsok nápisu „káveház“. Za rohom toho domu, už vo Farskej uličke, zboku vidieť ozdobný portál, ktorého podobu poznáme z Brančíkovej kresby. Tam tiež neskôr (1912) pristavili premietaciu kabínu kina „Bioskop Apollo“, do ktorej z ulice viedol rebrík. V pozadí vidno spodok

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Pohľad na južnú časť trenčianskeho hlavného námestia, okolo r. 1895

Pohľad na južnú časť trenčianskeho hlavného námestia, okolo r. 1895Obrázok ťažko presnejšie datovať, lebo sa niet čoho „chytiť“, v tejto podobe jestvovalo námestie dosť dlho, zmenu priniesla najmä elektrina (1907) a kanalizácia (1910), ktoré tu ešte nevidíme.Lampa v popredí musí byť plynová, zaiste acetylénová „karbidka“, lebo v Trenčíne nebola plynáreň.Námestie je vydláždené „okruhliakmi“, jeho plocha sa zvažuje k stredovému odpadovému žľabu. Chodníky

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Pohľad z hradu na mesto Trenčín a drevený cestný most cez Váh, okolo r. 1892

Pohľad z hradu na mesto Trenčín a drevený cestný most cez Váh, okolo r. 1892Jedna z najstarších fotografií Trenčína, ešte so starým dreveným mostom, v pozadí túlavý Váh, ešte nespútaný. Tento most slúžil do r. 1896, potom namiesto neho postavili už oceľový most. Tu ešte vidíme nezastavaný pravý breh Váhu, obidva brehy bez ochranných hrádzí. Vľavo v pozadí „svieti“ poschodový dom na križovatke neskorších ulíc Mostová a Staré sady. Dominantnou budovou je kostol

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone